Home » » Allah Bukan Berhala

Allah Bukan Berhala


Adalah seorang hamba yang selama bertahun-tahun menyembah berhala. Ketika ia terkena satu musibah yang sangat memberatkan ia tidak henti-hentinya meminta pertolongan kepada berhala-berhala sembahannya. Ia berkata, “Wahai berhala sembahanku, sekian tahun lamanya aku menyembahmu dan memberikan pengorbanan bagimu. Kini aku mohon lepaskanlah aku dari perkara berat yang menimpaku.”

Setelah sekian lamanya ia memohon namun berhala itu tak juga menjawab dan mengabulkan permohonannya, ia pun mulai putus asa dan tak mau berharap lagi kepada sesembahannya itu. Ia pandang berhalanya dengan penuh kebencian.

Kemudian dalam hatinya tergerak untuk meminta pertolongan kepada As-Shamad, Allah Taala, Tuhan tempat meminta. Ia arahkan pandangannya ke langit. Dengan penuh harap ia berkata, “Ya Shamad, Tuhan tempat meminta.” Ia dengar satu suara berkata kepadanya, “Hamba-Ku, Kudengar panggilanmu. Mintalah apa yang kau inginkan.” Mendengar jawaban dari Allah, hamba tersebut bersyahadat dan menyatakan keesaan Allah.

Para malaikat berkata, “Ya Allah, dia telah memohon kepada berhala bertahun-tahun lamanya dan tidak dijawab. Kini ia memohon kepada-Mu untuk yang pertama kali, namun Engkau langsung menjawab dan mengabulkan permohonannya.”

Allah berfirman, “Wahai para malaikat-Ku, bila hamba-Ku memohon kepada berhala tidak dikabulkan, kemudian memohon kepada-Ku juga tidak dikabulkan, maka apa bedanya antara Aku dan berhala-berhala itu?”

0 komentar:

Posting Komentar

Pengikut

Blog Archive

Popular Posts

Buku Tamu